1 maart 2019 Sympiosium: Allesomvattende Onderwijsleer

Symposium

Jan Amos Comenius en zijn Allesomvattende onderwijsleer (1657)

Jan Amos Comenius (1592-1670) was behalve bisschop, pansoof en filosoof ook een belangrijke grondlegger van de pedagogiek en de didactiek. In zijn Allesomvattende onderwijsleer uit 1657 bracht hij veel van zijn inzichten samen. Met de titel wilde Comenius aangeven dat zijn onderwijsleer veelzijdig en volledig is, toegankelijk voor mensen van alle leeftijden en uit alle lagen van de bevolking om zich te ontwikkelen tot evenwichtige personen. De onderwijssituatie die hij beschreef is achterhaald, maar de onderwerpen die hij behandelde zijn nog zeer actueel. Zo stelde hij de vraag waarom veel leerlingen met tegenzin en niet met plezier naar school gaan. Of waarom vernieuwingen van het onderwijs vaak niet leiden tot de gewenste verbetering van leerprestaties van leerlingen. Tijdens dit symposium, dat plaatsvindt naar aanleiding van de verschijning van een nieuwe editie van de Allesomvattende onderwijsleer, wordt Comenius’ klassieker vanuit verschillende perspectieven belicht.


Datum:               vrijdag 1 maart 2019

Locatie:               Comeniusmuseum, Kloosterstraat 33, Naarden

Bereikbaarheid: https://www.comeniusmuseum.nl/

Toegang:            € 25,- inclusief exemplaar Allesomvattende onderwijsleer t.w.v. 24,90 alsmede koffie en borrel. Betalen kan bij binnenkomst. Leden BENGOO betalen € 20,-.

Aanmelding:      Verplicht:   Klik hier om u aan te melden vóór 22 februari 2019 o.v.v. symposium 1 maart.

 

Programma

13.00     Inloop in het Comenius Museum

13.30     Welkom

Hans van der Linde, directeur Comenius Museum

13.40     Luc Panhuysen: Comenius in de Amsterdamse context van zijn tijd

Luc Panhuysen is historicus, journalist en auteur van onder meer De ware vrijheid (2005), een dubbelbiografie over de gebroeders De Witt, Rampjaar 1672. Hoe de Republiek aan de ondergang ontsnapte (2009) en meer recent Oranje tegen de Zonnekoning, de strijd van Willem III en Lodewijk XIV (2016).

14.10     Wilem Koops: Comenius in de pedagogische context van zijn tijd

Willem Koops is ontwikkelingspsycholoog en universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij was decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen en is voorzitter van het Archief- en Documentatiecentrum voor de Nederlandse Gedragswetenschappen. Een van zijn laatste publicaties is Een beeld van een kind. De ontwikkeling en opvoeding van het kind in historisch perspectief (2016).

14.40     Discussie onder leiding van Nelleke Bakker, voorzitter BNVGOO

Nelleke Bakker is voorzitter van de Belgisch-Nederlandse Vereniging voor de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs en universitair hoofddocent historische pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

15.00     Pauze

15.00     Henk Woldring: De hertaling van de Allesomvattende onderwijsleer en de betekenis van dit boek voor de (Nederlandse) comeniologie

Henk Woldring is emeritus hoogleraar politieke filosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij houdt zich de laatste tien jaar intensief met Comenius bezig en publiceerde eerder de biografie Jan Amos Comenius. Zijn leven, missie en erfenis (2014) en De pansofie van Comenius. Zijn zoektocht naar allesomvattende wijsheid (2016).

15.20     John Exalto: Jan Amos Comenius, Harm de Raaf en de Nederlandse pedagogiek

John Exalto is universitair docent historische pedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Recentelijk publiceerde hij Van wie is het kind? Twee eeuwen onderwijsvrijheid in Nederland (2017).

15.45     Discussie onder leiding van Nelleke Bakker 

16.30    Borrel

17.00    Afsluiting


Terug

Jan Amos Comenius - (1592 - 1670)